Det intetsigende regnskab

Måske har du prøvet det? – Revisoren er færdig med dit regnskab og nu skal I så sammen til at gennemgå det – Du glæder dig lidt, for endelig (håber du) skal du nu have indsigt i hvad de der tal så kan bruges til.

Men efter mødet føler du igen skuffelse, du fik ikke den der AHA oplevelse… Faktisk giver tallene ikke rigtig mening

Din virksomhed skal ikke proppes ned i en kasse

For det er lige præcis det der sker når du bare afleverer dine bilag til en bogholder eller en revisor. Bogholderen vælger det regnskabsprogram hun bedst kan lide at arbejde med, hun tager den standard kontoplan der følger med programmet og så tager hun din virksomhed og maser ned i den kasse,

Regnskabet lever nu op til lovkravene, men i processen glemmer bogholderen, at tallene skal kunne bruges til andet end indrapportering af moms og skat.

Du skal vælge det regnskabsprogram, der er rigtigt for dig

Måske står du ikke selv for indtastningen af bilag, men du skal som minimum have adgang til dit regnskab, så du ikke er afhængig af din bogholder for at få fat i en udskrift – og regnskabet skal sættes op, så du selv kan læse rapporterne uden at de skal oversættes først.

Dit regnskab er en tegning af din virksomhed – bare med tal

Din virksomhed skal ikke puttes ned i en kasse.

Det er regler og opsætning fra kassen, der skal tilpasses din virksomhed.

Derved giver dit regnskab dig præcis de oplysninger du skal bruge for at få løbende indsigt og præcis de oplysninger du skal bruge for at arbejde videre med udviklingen i din forretning.

Jeg vil gerne vise dig hvordan 

Vælg et regnskabsprogram og tilret din kontoplan

Som tidligere skrevet er det vigtigt, at du finder et regnskabsprogram, der passer til dit behov. Hvis du har en webshop, bookingsystem eller andre platforme er det en god idé at undersøge om informationerne fra disse systemer kan integreres i regnskabsprogrammet. Så er din kundebase og lagerbeholdning hele tiden er opdateret alle steder og dit salg fra webshoppen bliver automatisk bogført i dit regnskabsprogram.

Når du har valgt programmet og oprettet din virksomhed, så er det tid til at tage et kritisk blik på standardkontoplanen. Det er en kontoplan med tryk på standard, den skal leve op til lovkravene og ellers rumme alle typer virksomheder, så chancen for at den kan optimeres og tilpasses din virksomhed er temmelig høj.

Omsætning og vareforbruget er her hvor du kan gøre den største forskel. Hvis du bare taster dine bilag ind som varesalg og varekøb siger det jo ingenting om din forretning. Tænk i stedet: Hvad er det for nogle varer/ydelser jeg sælger? og hvad er de direkte omkostninger (altså de omkostninger, der er direkte forbundet med mit salg)

For at synliggøre det lidt er her min egen kontoplan i simpel form.

Dette punkt er en afvejning af hvor mange målepunkter man vil have, du vil gerne have overblik over din forretnings salg, men pas på ikke at gå for langt i detaljen så du ikke går død i administration.

Min kontoplan er lidt mere opdelt end jeg viser her (jeg har 5 hovedpunkter), men det er også mere tankegangen bag, der er vigtig i den her øvelse:

Salget: Hvad er det egentlig du sælger?

Jeg sælger forskellige workshops, mentorforløb og revisionsydelser, de er så igen brudt ned i forskellige produkter, men mine hovedkategorier er de 3 nævnte

Direkte omkostning: Her vil der også være underkategorier; f. eks. er mine omkostninger til workshops delt op i: mad og drikke, kontorartikler – og så har jeg også valgt at ligge omkostningerne fra mit bookingsystem herop – fordi det er en omkostning jeg kun har når jeg også har et salg.

Det er vigtigt at du opdeler dine direkte omkostninger i samme kategorier som du har opdelt dit salg i – og tænk, at alle de omkostninger du overhovedet kan henføre til et salg skal bogføres her.

Nu er det så det bliver interessant, for når du har bogført dine første bilag får du nu en klar oversigt over hvad du tjener på dit salg (dækningsbidraget). Og hvis du har delt både salg og direkte omkostninger op i de samme kategorier, kan du også se hvad du tjener på den enkelte ydelse.

Det er lige pludselig en super nærværende og interessant oplysning du kan trække ud af dit regnskab

Nu kan du lave dit budget og se hvor meget det vil påvirke dit resultat over et år, hvis du f. eks sælger 4 workshops mere om måneden… Du kan også prøve at se i budgettet hvad der sker, hvis du sætter prisen på en vare op. Alt sammen ud fra oplysninger der er blevet tilgængelige fordi du nu fordeler dit salg og dine direkte omkostninger ud på mere end de 2 konti der var i den oprindelige standardkontoplan. 

Fortsæt det gode arbejde

På samme måde kan du nu gå resten af standardkontoplanen igennem, så den afspejler din virksomhed og ikke bare en eller anden standard kasse. Men husk, at ændre indenfor boxen:

  • Arbejd med en kategori ad gangen, eksempelvis salgsomkostninger
  • Bliv i det rigtige nummerinterval (find evt. en konto i det rigtige område og kopier den)
  • Pas på med at slette overskrifter og sumkonti

Sammen finder vi vejen

Hvis du får brug for hjælp er det her noget af det vi kan arbejde med på en ‘Forstå Dit Regnskab’ Workshop 1:1 – Læs mere i linket nedenfor

Og jeg kan ikke sige det ofte nok:

Din business er vigtig – driften af din business er lige så vigtig som kundeopgaver

I en professionel business tages alle opgaver lige alvorligt

Du er din business – og du er lige så vigtig som dine kunder

Hent inspiration, tips og tricks og gode vaner vedr. bogholderi og regnskab

Meld dig ind i den gratis Facebook gruppe

VIL DU MED PÅ WORKSHOP

HVOR VI TILPASSER DIN KONTOPLAN

OG SAMMEN FÅR OVERBLIK OVER DIN BUSINESS

Om forfatter

Dorte Rasmussen er oprindeligt uddannet revisor og har arbejdet med iværksættere, ledelse og planlægning i over 20 år.

Hun driver virksomheden Dorte Lykke, hvor hun videregiver værktøjer og indsigter til ejerledere, der ønsker at udvikle deres forretning.

Herudover sidder hun i flere advisoryboards og driver et power netværk for kvindelige virksomhedsledere, der ønsker sparring og faglig indsigt.