Det oversete budget og styringsværktøj
Et af de mest oversete værktøjer til at styre sin forretnings udvikling er efter min mening budgettet
Så snart den daglige drift, jagten efter kunder og håbet om at kunne tjene en månedsløn opsluger os, får vi desværre ofte samtidig nedprioriteret at tænke målsætning og budgettankerne til ende
Budgettet og forretningsplanen bliver ofte til en ‘to do – later’, der ligger godt gemt i skuffen indtil bank eller revisor spørger efter dem. Jeg vil dog påstå, at de timer man bruger på at lave et budget kommer tusind gange igen med øget overblik og dejlig ro i maven.
Hvad kan man bruge et budget til?
Budgettet kan meget mere end bare være nogle tal, der skal sendes videre til bank eller revisor. Når du først har været øvelsen igennem og fået nedskrevet dine mål i tal vil du opleve overblikket.
- Du bliver endnu mere klar i din målsætning og din forretning –
og når målet deles ned i mere overskuelige delmål, er det nemmere at overskue. - Du har ro i maven, når du ved, at du er på rette vej
- Hvis din business ikke udvikler sig, som du håber, kan du hurtigt spotte det – ændre retning, produktsammensætning eller andet, der gør, at du igen er på rette vej.
Hvordan kommer jeg i gang med mit budget?
Det er nemt at give op fra start, for første punkt i budgettet er omsætning – og det kan være rigtig svært at tænke i hvor meget du kommer til at sælge når du måske ikke engang har startet din forretning endnu.
Nøglen hertil er opdeling, opdeling og opdeling – I øvrigt en øvelse, der gør det nemmere for dig senere hen, at navigere efter dit budget og sætte din kontoplan op, så du, i dit bogholderi, kan følge med i hvor du tjener dine penge – og hvor du i værste fald, har penge med på job.
Opdelingen afhænger af hvilken virksomhed du har, men fælles for dem alle er, at du bør lave en opdeling for hver varegruppe/ydelse, der har forskelligt dækningsbidrag altså for hver gruppe hvor du tjener forskelligt.
Min egen omsætning er delt op i Workshops, mentortimer, bogholdertimer og onlineforløb
En kosmetolog eller behandler kan måske opdele i behandlinger, produktsalg og kurser og en kaffebar kan måske opdele i dagssalg, events og kaffe/te i løsvægt?
Du er den bedste til at vurdere, hvordan du kan dele din omsætning op
En opdeling giver overblik
Prøv at lave en opdeling som ovenstående, hvor du i box 1 lister prisen på de varer du har i din forretning, i box 2 skriver du så de direkte omkostninger der er forbundet med den pågældende vare – og i box 3, kan du så se hvor meget du tjener pr. vare – Altså dit dækningsbidrag.
De direkte omkostninger er de variable omkostninger, som du kun har, hvis du sælger en vare eller ydelse. Hvis du ikke har noget salg vil omkostningen her altså være tæt på 0
Kend dine faste omkostninger
Nu springer jeg lige lidt i det. For inden vi skal sætte tal på det forventede salg er det en rigtig god idé at kende til sine faste omkostninger og dermed også din 0-punkts omsætning
Faste omkostninger er alle de omkostninger du har i din forretning – uanset om du sælger noget eller ej. Dvs. telefon, husleje, forsikringer, abonnementer osv. Jeg er opmærksom på, at de godt kan ændre sig hvis omsætningen ændres væsentligt og man eksempelvis skal flytte til større lokaler, men som det er nu, hvad er dine faste omkostninger i alt så? (og husk, vi regner eksklusiv hvis du er momsregistreret)
0-Punktsomsætningen finder du der, hvor dækningsbidraget er lig med de faste omkostninger. Med andre ord – er det her, hvor dit salg betaler for alle din virksomheds omkostninger og fra nu af, begynder du så at tjene penge du kan trække ud som løn -alternativt kan du lade pengene stå i virksomheden som opsparing til investeringer.
Dit forventede salg
Nu er det så du skal vurdere dit forventede salg. det skal på den ene side både være ambitiøst, men det skal også være realistisk. Der er mange veje du kan gå:
1) Du kan gå ud fra allerede indgåede kontrakter eller faste kunder?
2) Du kan også tage udgangspunkt i din tid… hvor mange behandlinger/workshops/kurser ville det være realistisk at du kan nå på en dag?
3) Kig over en 12 måneders periode, vil der nogle måneder være mindre salg, som følge af ferie, sæsonudsving? – Måske vil omsætningen stige jævnt over de næste 12 måneder fordi du er nystartet og endnu ikke er booket helt op?
4) Måske ved du, hvad du er nødt til at hive ud til dig selv i løn hver måned for at det hele kan løbe rundt? – og så er det, det tal, som du skal forvente at indtjene efter den periode du nu engang har sat dig til mål for at din forretning skal kunne udbetale din løn.
Slip præstationsangsten – et budget er et værktøj, der hele tiden ændrer sig
Husk hele tiden, at det ikke er de endelige tal du skriver i dit regneark. Budgettet er et værktøj, som du hele tiden kan ændre i når der sker ændringer i din virksomhed, hvadenten det er produktsammensætning eller omkostninger der bliver større eller mindre.
Forskellen fra før til nu er bare, at nu har du et budget du kan skrive ændringerne ind i og derved hurtigt få overblik over hvad det betyder for dit resultat, din skat og den løn du kan trække ud.
Kun du kan finde vejen
Jeg er godt klar over, at jeg med dette indlæg ikke får givet en 1:1 løsning omkring hvordan du får lavet dit budget, men jeg håber at jeg alligevel har fået sat nogle tanker i gang og inspireret dig til hvilken vinkel du vil vælge når du skal til at lave dit budget. – Og det er kun dig, der kender dine målsætninger og dine varer så find tiden, sluk telefon og mail og dyk ned i din forretning.
I oktober har jeg et budgetforløb hvor vi går alle de her punkter igennem sammen, vi når til bunds i din forretning får lavet et budget til netop dig og du får hjælp til hvordan du løbende følger på det.
Når først grundarbejdet er lavet tager den ingen tid at vedligeholde når du laver din månedsstatus.