Orden i bilagene
Bilag er lig med cool cash
Det kan godt betale sig at have orden i bilagene, for hvis du ikke har, kan det betyde:
– Ingen momsfradrag
– Ingen skattefradrag
Og hvis du driver din virksomhed i selskabsform og betaler en regning med selskabets dankort uden efterfølgende at kunne fremskaffe en faktura. Så er der tale om et ulovligt aktionærlån hvoraf der skal betales dobbelt skat. Så måske er det værd at få gang i nogle sunde vaner, så bilagene ikke bliver væk igen.
Men hvad er et bilag egentlig?
For at et bilag skal berettige til fradrag er der nogle helt formelle krav, som det skal leve op til.
Som udgangspunkt er det ikke noget problem, for stort set alle de bilag du modtager fra leverandører lever op til kravene. Men har du nogensinde fået dankortkvitteringer, dags dato bilag eller ordrebekræftelser retur fra revisoren med instruksen om at fremskaffe de originale fakturaer? – Det er fordi de ikke lever op til de krav, jeg har skitseret på billedet ved siden af:
Så husk, at få formalia i orden på bilagene, for det kan ikke gøres efterfølgende. Hvis Skat først har været på kontrolbesøg og underkendt dine bilag får du ikke lov til at skrive på dem bagefter og få fradraget alligevel.
Husk i øvrigt at, hvis du har repræsentationsbilag, skal de påføres navne på deltagerne samt årsag til sammenkomsten
Hvad med bilag når jeg køber af en privatperson?
Alle bilag skal leve op til retningslinierne, så når du køber noget privat kan du eventuelt selv klargøre et stykke papir, hvor der står
– Dato, sælgers navn og adresse, din virksomheds navn og adresse, hvad du har købt og til hvilken pris, få sælgers underskrift på og så er bilaget klar til dit bogholderi. Der er ikke moms på når du køber fra en privatperson, men skattemæssigt kan du fratrække dit køb.
Og hvordan får jeg så de der gode vaner
Det er klart en fordel, hvis du får det ind som en fast rutine at samle dine bilag løbende mens du stadig kan huske hvilke indkøb du har gjort. En god idé er at bruge virksomhedens dankort til alle forretningsrelaterede køb, så du har et overblik den vej. Men hvis du, som jeg, også engang imellem får købt kopipapir eller kaffe sammen med dine dagligvarer når du alligevel er i Netto, kan det godt være svært at huske på alle indkøb.
Jeg gør selv det, at jeg, så vidt muligt, dagligt samler og indscanner de bilag der har været den foregående dag så jeg ikke går glip af fradrag. Ved samme lejlighed får jeg så opdateret min kørebog og tjekket om der er kommet nye indbetalinger i banken. Det lyder omstændigt, men det tager måske et kvarter hver morgen – og så behøver jeg ikke tænke mere over det.
Det er min rutine, men du skal selvfølglig finde en rutine, der passer til dig.
Kan du mærke roen i maven?
Nu er dit bogholderi altid opdateret. -Ikke flere bunker og du er altid blandt de første til at indberette moms og selvangivelse.
Du ved hvem, der skylder dig penge og du kan følge op på dit budget og se om du er på rette vej eller om der skal rettes ind.
Og den fede ekstra bonus er, at hvis du vælger at indscanne dine bilag kan du brænde eller makulere dine papirbilag, så du ikke falder over det igen og skal tænke over hvorvidt det nu er kommet med i regnskabet eller ej.